Förberedelse inför tävling

Tänkte skriva lite om ett ganska brett ämne: Tävling
Det finns en massa åsikter och en massa snack kring just ämnet tävling. Men jag ska inte spotta ur mig mina åsikter om vad som är dumt, korkat och bra osv.... Jag ville prata lite om förberedelser.
Jag personligen vill ha allt färdig packat DAGEN innan. På morgonen vill jag bara ge hästen mat och lasta. Inget mer. Jag vill inte tänka på något annat på morgonen.

Hur förbererder jag mig då? Nu pratar jag bara utrustning (och inget annat, kanske blir i ett annat inlägg). Det viktigaste för mig är att allt är helt och rent. Jag smörjer alltid över tränset och sadel lite snabbt och kollar så allt är "ok". Sen plockar jag fram shabraket och kollar så det är rent därefter ska benskydd kollas igenom också.


Övrigt:
- Jag packar ALLTID in allt i transporten dagen innan. Hästutrustningen är i Transporten och "min" utrustning är i bilen. Hjälm, väst, kavaj, extra jacka.

- I transporten har sadeln sadelöverdrag och tränset hänger i en tränsväska. Shabraket hänger separat över sadeln men eftersom JW shabraket var så stort fick det ligga under sadeln den här gången.

- Jag har ALLTID på mig vita ridbyxor/skjorta under. Hatar att byta om i bilen. Jag har allt på mig utom kavajen. Använder smidiga överdragningsbyxor för att inte smutsa ner ridbyxorna under tävlingsdagen.

- I transporten ligger ALLTID en extra grimma, en hovkrats och longeringslina. Detta är verkligen saker som är bra att ha i transporten. Därför ligger de kvar för att man ska slippa tänka på att packa ner det.

- När vi åker på tävlingar har vi alltid med godis och 2 hösäckar. Samt att vi har en hink med betfor som vi fyller med vatten när vi kommer till tävlingsplatsen (vita behållaren). Då får hästarna lättare i sig vatten eftersom de vill åt beforn. Ganska smart va? På så sätt vet man att hästarna har fått i sig vätska under dagen.
Och godiset är för beröm under lastning och vid banan.

- Mina hästar åker ALDRIG i transportskydd. Hemsk uppfinning det där, transportskydd. 150 olika karborr att knäppa upp, de går högt över haserna/knäna så hästarna knappt kan gå. Och värsta av allt: Det är fult och opraktiskt. Min hästar åker då alltid i benskydd runtom + boots. Smidigt och lätt!

/Denise

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0