Mental checklista

Ska göra en ny grej. Kanske inte det roligaste att läsa. Ska göra en liten "checklista" över min ridning.
Vad behöver jag bli bättre på för att utvecklas? Jag har använt mig av en såkallad "checklista" förut. Vi idrottare använde oss mycket av en sån lista när vi läste idrottspsykologi under våren. Jag måste säga att den fungerade riktigt bra. Man fick en helt annan bild över vad man behöver träna på - det underlättar att skriva. Och inte bara tänka.

Detta är min såkallade checklista:
- Hälarna neråt. Något jag är riktigt dålig på - att hälarna ska peka neråt. Jag har inte varit på det tidigare. Det kom som ett brev på posten när jag gick över till storhäst. Jag vet inte varför. Men det måste jag träna på. Även fast hästen i sig inte påvekas utav det. Får man som ryttare ett helt annat stöd. Som jag dessvärre tappat.
- Undvika stolsits. När vi är ändå är inne på skänkelläge. Jag hamnar väldigt lätt i stolsits när jag rider. Fötterna hamnar för långt fram och höften skjuts fram. Denna sist vill jag undvika och träna bort - målet är så lik det lodräta sistsen så möjligt.
- Bättre eftergift. Då snackar vi om hoppning. Mina händer är på samma position men överlivet trillar fram över halsen. Inget positivt. Om inte händerna följer med blir det ingen eftergift - utan jag stör bara hästen i språnget. Eftergiften har inte varit ett stort problem förut. Jag vill inte skylla ifrån mig på Vilja, men hon är lite flack innan hindret och hopar högt över. Vilket gör att det är svårt att hänga med över hindren. Men det är träning som gäller...

/Denise


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0